Fish caught:

to write the practice, composition processes of performative writing

Authors

  • Janaína Moraes University of Auckland
  • Igor Passos Pires Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0020

Keywords:

Writing and art, Body language in art, Composition (Art), Performance art

Abstract

This article is driven by the question “what are the ways of writing practice?”. From this question we investigate, through a careful listening and a welcoming practice, the notion of fishing as a method itself. Writing the practice as a way of exercising the performativities of the encounters as a creative power: what is written happens in the bodies and, through them, being graphed, materializes themselves - artwork. A process that seeks the horizontality between the bodies and their moving knowledge is presented. Bodies that contain life, and in accepting, refusing and/or pinching the invitation, forms poetic, aesthetic and political networks. Writing as a practice of living bodies, living in the exercise of their possible performativities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaína Moraes, University of Auckland

Doutoranda em Dance Studies

Igor Passos Pires, Universidade de Brasília

Licenciado em Artes Cênicas

References

ALVES, R. Variações sobre o prazer: Santo Agostinho, Nietzsche, Marx e Babette. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2011.

BARROS, M. O livro das ignorâncias. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

BOJUNGA, L. A bolsa amarela. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2002.

BOURRIAUD, N. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CLARK, L. Livro-obra. Rio de Janeiro, 1983

DELEUZE, G. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DELEUZE, G. L'abécédaire de Gilles Deleuze. Dir: Pierre-André Boutang, Paris, 1996.

FABIÃO, E. Corpo performativo. In: Bardawil, A. (org.) Tecido afetivo: por uma dramaturgia do encontro. Fortaleza: Cia. da Arte Andanças, 2010, p. 24-26.

FABIÃO, E. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 235-246, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373/60355. Acesso em 10 ago. 2020.

FABIÃO, E. Programa performativo: o corpo-em-experiência. ILINX-Revista do LUME, Campinas, n. 4, dez. 2013. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/ view/276. Acesso em: 12 jun. 2013

FABIÃO, E.; LEPECKI, A. (org.). Ações Eleonora Fabião. Rio de Janeiro : Itaú cultural, 2015.

LATOUR, B. Jamais fomos modernos. São Paulo: Editora 34, 1994.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n1 9a02.pdf. Acesso em 10 ago. 2020.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

LEPECKI, A. Criações e Contextos - Rumos Dança - 2009/2010. [S. l. ] : Itaú Cultural, 2010. Publicado on-line no canal Itaú Cultural. Disponível em: https://issuu.com/itaucultural/docs/rumos_danca_criacoeseconexoes. Acesso em: 05 mar. 2020.

LISPECTOR, C. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

MACHADO, A. Proverbios y cantares: XXIX. In: MACHADO, A. Campos de Castilla. [S. l.] : Editorial Literanda, 2012. p .130. Disponível em: encurtador.com.br/fJLMQ. Acesso em: 30 nov. 2017.

MANNING, E.; MASSUMI, B. Thought in the act: Passages in the Ecology of Experience. University of Minnesota Press: Minneapolis, London, 2014.

MORAES, J. G. A poética do convite: abrindo processos de composição coreográfica na improvisação em dança. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade de Brasília, 2019.

PIRES, I. P. Cantos de um educartista: a prática performativa como caminho pedagógico. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Artes Cênicas). Universidade de Brasília: Brasília, 2019. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/24587.Acesso em: 10 ago. 2020.

ROLNIK, S. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: UFGRS Editora, 2016.

WHITEHEAD, A. N. Process and reality: an essay in cosmology. New York: The Free Press, 1927.

ZOURABICHVILI, F. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo : Editora 34, 2016.

Published

2020-10-20

How to Cite

MORAES, Janaína; PIRES, Igor Passos. Fish caught:: to write the practice, composition processes of performative writing. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01–18, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0020. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17945. Acesso em: 18 may. 2024.