The EXPERIENCE OF A RONDONIST IN LIGHT OF PAULO FREIRE’S KNOWLEDGE

Authors

  • Scheila Mai UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641205012021057

Keywords:

1. Extension. 2. Teaching / learning. 3. Interdisciplinary practices. 4. Paulo Freire.

Abstract

ABSTRACT

Introduction: As one of the main Extension Actions of Santa Catarina State University (UDESC), the Rondon Extension Center – NER/UDESC enables the exchange of scholars in different branches of knowledge and the university’s involvement in different scenarios of the state of Santa Catarina and other states in Brazil. Objective: To provide a report on Rondon’s contribution in the educational process, a subtle approach based on a dialogue of discoveries over Paulo Freire’s theoretical framework. Results: Four Operations were experienced through the Rondon Extension Center – UDESC: three as an academic in the nursing program in the Midwest of Santa Catarina and one working alongside a colleague in the coordination of the Operation. Amid the diversity of the extension workers from the different centers of knowledge, we develop activities with different individuals, from children to teenagers to youth to adults to the elderly. Given the diversity of the community, it was necessary to adapt different approaches to schoolchildren, health professionals, education professionals, public servants, community leaders, people with special needs, people in institutionalized environments or hospitalized, people who live in hard-to-reach places, among others. It was necessary to integrate the different sectors of society, such as education, culture, health, human rights, justice, communication, technology, environment, labor, and production. Various issues were addressed based on the needs of the municipality and the knowledge offered by the academics in different disciplines. Rondon enables an approximation between the academy and society, an extension experience which all academics should have the opportunity to experience, as it brings us closer to what is real and (trans)forms us. Conclusion: I add to my baggage of learning experiences as a Rondonist the understanding that we must all be the “subjects of our own (trans)formation,” find meaning in what we are doing, and be involved with the reality of our communities, which is not stable. It moves and modifies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Scheila Mai, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA

Centro de Educação Superior do Oeste Departamento de Enfermagem Campus Chapecó-SC Área da Saúde

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República; Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 abr. 2020

Silva et al., (2020)

BERTELLI, V; SANTOS, A.B; DEGGERONI, M.V.R. Núcleo extensionista rondon -NER/UDESC e a concepção da extensão universitária como fomento acadêmico. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335378033_Nucleo_extensionista_rondon_-NERUDESC_e_a_concepcao_da_extensao_universitaria_como_fomento_academico

Acesso em: 02.fev. 2021

DAGNINO, Renato. Como É a Universidade de que o Brasil Precisa? Avaliação, Campinas, Unicamp, v. 20, n. 2, p. 293-333, 2015.

FERNANDES, Marcelo Costa et al . Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 28, n. 4, p. 169-194, Dec. 2012 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982012000400007&lng=en&nrm=iso>. access on 20 Mar. 2021. https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000400007.

FORPROEX. Fórum dos Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Indissociabilidade Ensino Pesquisa. Extensão e a Flexibilização Curricular: uma visão da Extensão. Porto Alegre: UFRGS ; Brasília: MEC/SESu, 2006

FORPROEX. Fórum dos Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 4 jan. 2021.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969. p. 150.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981, p.47.

FREIRE, Paulo. Por uma Pedagogia da Pergunta. Coleção educação e comunicação. Rio e Janeiro: Paz e Terra, 1985. v.15

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez Ed., 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 22ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. 13a Edição. São Paulo: Paz e Terra. 2006

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 14 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2010

JENIZE, Edineide. As Práticas Curriculares e a Extensão Universitária. 2004.

MIGUENS JR. Sérgio Augusto Quevedo e CELESTE, Roger Keller. A extensão universitária. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/253645827_A_EXTENSAO_UNIVERSITARIA_-_Capitulo_de_Livro. Acesso em: 10. mar.2021

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo.3.ed. Lisboa: Instituo Piaget, 1990

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre (RS): Sulina, 2006.

NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel (org.). Extensão universitária: diretrizes conceituais e políticas. Belo Horizonte: Fórum Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas- UFMG, 2000. 193 p.

NÚCLEO EXTENSIONISTA RONDON (NER), 2018. Disponível em: https://www.udesc.br/nucleorondon. Acesso em: 24 jul. 2018.

RODRIGUES, A. L. L; PRATA, M.S; BATALHA, T.B.S et al,. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais. Aracaju: 2013. v. 1, n.16, p. 141-148. 2013

SANTOS, V.M. M; CALIARI, F. M; SANTOS, A.B. Anais 7º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária. Extensão Universitária e responsábilidade social: resultados do núcleo extensionista Rondon da Universidade do Estado de Santa Catarina- NER/UDESC. 2016. Disponível em: https://cbeu.ufop.br/anais_files/568f8b87391ffb725ffbbbb533c32819.pdf Acesso em: 22.fev. 2021

SERRANO, Rossana Maria Souto Maior. Conceitos de extensão universitária: um diálogo com Paulo Freire. 2010. Disponível em: https://www.ets.ufpb.br/pdf/2013/1%20Universidade%20e%20Sociedade/US%2013_Texto%201%20Serrano_Conceitos%20de%20extensao%20universitaria.pdf

SILVA, Márcia Regina Farias; MASCARENHAS, Anne Lizabelle Leite Duarte; DUTRA, Maria da Conceição Farias da Silva Gurgel; SILVA, Carlos Aldemir Farias; DIAS, Nildo da Silva. Reflexões sobre as ações extensionistas e de pesquisa no combate à COVID-19 na universidade do estado do Rio Grande do Norte. Brazilian Journal Of Health Review, [S.L.], v. 3, n. 2, p. 3622-3646, 2020. Brazilian Journal of Health Review. http://dx.doi.org/10.34119/bjhrv3n2-191.

TENÓRIO, Fernando Guilherme. Apresentação do dossiê. Revista Debates Insubmissos. Caruaru: 2019, v.2, n. 6, p. 2595-2803. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/debatesinsubmissos/ Acesso em: 29 out, 2020.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA (UDESC). Portaria nº 1192, de 18/08/2010. Designa Núcleo Projeto Rondon. Diário Oficial da Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 23 de agosto de 2010

Published

2023-06-19

How to Cite

MAI, Scheila. The EXPERIENCE OF A RONDONIST IN LIGHT OF PAULO FREIRE’S KNOWLEDGE . Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 57–69, 2023. DOI: 10.5965/2594641205012021057. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/19859. Acesso em: 12 may. 2024.