UESC NUCLEUS OF ARTS

EXPANDING HORIZONS AND PERSPECTIVES

Authors

  • Siomara Castro Nery Universidade Estadual de Santa Cruz http://orcid.org/0000-0002-9090-2838
  • Marizete Silva Souza Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Solange Skromov Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Damilles Barbosa Nobre Universidade Estadual de Santa Cruz.

DOI:

https://doi.org/10.5965/25946412222018145

Keywords:

Musicalização. Educação. Extensão. Interação

Abstract

This paper aims to show the experiences of musicalization and choral singing developed with 7 to 12 years old children by UESC  Nucleus of Arts (an Art Project from Universidade Estadual de Santa Cruz, at Ilheus, Bahia State). The activities are organized into two different communities next to the University for offering the institution services to the local neighborhood. It becomes an extensive action with the porpuse of offer access to arts, music and culture for those who live around the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Siomara Castro Nery, Universidade Estadual de Santa Cruz

O NAU - Núcleo de Artes da Universidade Estadual de Santa Cruz nasceu dentro do Departamento de Letras e Artes como um suporte para as manifestações artístico-culturais que os alunos vinham desenvolvendo, de forma espontânea, durante a sua permanência na Universidade.

References

ARNDT, Andressa Dias; CUNHA, Rosemyriam; VOLPI, Sheila. Aspectos da prática musicoterapêutica: contexto social e comunitário em perspectiva. Psicologia & Sociedade, v. 28, n. 2, p. 387-395, 2016.

AVILA, Daniel Camparo. Das (Im)Possibilidades de uma Psicologia Musical. Revista Transformações em Psicologia, Vol. 2, N° 2, 81-89, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/transpsi/v2n2/a05.pdf acessado em: 24 de outubro de 2015.

BENENZON, Rolando. Teoria da musicoterapia. Grupo Editorial Summus, 1988.

BRASIL. PLANO NACIONAL DE EXTENSÃO. Fórum dos Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu- MEC, 2000.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais : arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC / SEF, 1998.

SANTOS, Jéssica Rocha dos; JULIÃO, Cláudia Helena. O enfrentamento da situação de vulnerabilidade dos adolescentes em uma instituição de atenção social. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, v. 4, n. 1, p. 33-39, 2016.

Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC / SEF, 1998. 116 p.

ZAGONEL, Bernardete. Música, Mídia e Educação. Gazeta do Povo, Curitiba, 7 mai. 2001.

ZANELLA, A. V. Aprendendo a tecer a renda que o tece: apropriação da atividade e constituição do sujeito na perspectiva histórico-cultural. Revista de Ciências Humanas, edição especial temática, 1999, p. 145-158

Published

2023-06-15

How to Cite

NERY, Siomara Castro; SOUZA, Marizete Silva; SKROMOV, Solange; NOBRE, Damilles Barbosa. UESC NUCLEUS OF ARTS: EXPANDING HORIZONS AND PERSPECTIVES. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 142–151, 2023. DOI: 10.5965/25946412222018145. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/12919. Acesso em: 19 may. 2024.