Teaching Strategy through the Word Search Game
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e010101Keywords:
learning technology, educational game, learning, creativityAbstract
This study was conducted with the aim of facilitating and providing a new approach to the teaching and learning of mathematics. It is evident that the traditional teaching model, centered on repetition and problem-solving exercises, has proven to be ineffective. In addition to extending the learning time for most students, it often results in poor academic performance and a loss of interest. In response to this issue, we propose the development of a different type of word search game—a puzzle commonly knownas the “15 Puzzle”—in which students must identify key terms. However, the true challenge lies in organizing the syllables to form the correct words. The word search game has emerged as an effective teaching and learning methodology, engaging students as active participants in the construction of knowledge within the classroom. This study seeks to explore the implementation of this educational technology as an active teaching method that encompasses relevant concepts and themes. It takes into account the student's learning process, shaped by the teacher’s knowledge and creativity, applied through the use of educational technologies. Grounded in the works of Antunes (2011), Luckesi, and Passos (1996) on creative learning and models that stimulate the investigation of educational resources, this research was developed and applied in the classroom with undergraduate mathematics students at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA), Belém Campus, in the course "Developmental Psychology of Learning," between November 22 and 27, 2021.
Downloads
References
ANTUNES, C. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. Editora vozes limitada, 2011. Disponível em: https://www.livrebooks.com.br/livros/jogos-para-ahttps://www.livrebooks.com.br/livros/jogos-para-a-estimulacao-das-multiplasintelig
encias-celso-antunes-7p8sbgaaqbaj/baixar-ebook. Acessado em: 16 abr. 2020.
ALTENFELDER, A. H. Desafios e tendências em formação continuada. São Paulo, v. 13, n. 10, 2005. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141569542005000100004&lng=pt&nrm=iso>. acessado em: 15 jul. 2020.
ARAÚJO, C. M.; ARAÚJO, E. M.; SILVA, R. D. Para pensar sobre a formação continuada de professores é imprescindível uma teoria crítica de formação humana. Cadernos Cedes, v. 35, n. 95, p. 57-73, 2015.
ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Organização do documento: Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.
BANDEIRA, G.; FERNANDES, H.; SOUSA, L. Diversidade e currículo: desafios ao Projeto Político-Pedagógico da Escola Cônego Manoel Jácome. Campina Grande, Realize Editora, 2012.
BEHRENS, M. A. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. R. bras. Est. Pedag., Brasília, v. 80, n. 196, p. 383-403, set./dez. 1999. Disponível em: http://www.intaead.com.br/webinterativo/didatica/arq/09.A%20pr%E1tica%20pedag% F3gica.pdf. Acessado em: 20 abr. 2020.
BELLO, J. L. P. Didática, professor! Didática! Pedagogia em foco. Vitoria, 1993. Disponível em: http://www.pedagogiaemfoco.pro.br/ los02.htm. Acessado em: 15 abr. 2020.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Rev. Bras. Educ. [online]. 2008, vol.13, n.37, pp.45-56. ISSN 1413-2478.
CHIMENTÃO, L. K. O significado da formação continuada docente. In: Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar. 2009. p. 1-6.
GOMES, N. L. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Organização do documento: Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.
LIMA, J. Criatividade como ferramenta de ensino. Livro EI! Ensino Inovativo, v. 2, 2015. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/ei/article/viewFile/57901/56352. Acessado em: 15 abr. 2020.
LUCINDO JÚNIOR, E.; CAMARA, G. R. Didática: conceitos, métodos de ensino-aprendizagem e relação professor/aluno. Anais do 1°. Congresso Multidisciplinar de Produção Científica da FAFIA. 2014. Disponível em: <http://fafia.srvroot.com/site01/congresso/download/anais/7.pdf>. Acessado em: 20 abr. 2020.
LUCKESI, C. C.; PASSOS, E. S. Introdução à filosofia: aprendendo a pensar. São Paulo: Cortez, 1996.
RODRIGUES, A. C. R. A Didática como fator de qualidade no processo de ensino-aprendizagem. Anais Fiped V, v. 1, n. 2, 2013. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/ped/trabalhos/TrabalhoComunicacaooralidinscrito15276e4e9ed0364cf72866c1c7293edfca21.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
TONIAZZO, N. A. Didática: a teoria e a prática na educação. Disponível em: http://www.famper.com.br/download/pdf/neoremi06.pdf. Acesso em: Acesso em: 20 abr. 2020.
VERDUM, P. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Revista Educação por Escrito– PUCRS, v.4, n.1, jul. 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/ porescrito/article/viewFile/14376/9703. Acesso em: 20 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista BOEM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.


