Teaching Strategy through the Word Search Game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e010101

Keywords:

learning technology, educational game, learning, creativity

Abstract

This study was conducted with the aim of facilitating and providing a new approach to the teaching and learning of mathematics. It is evident that the traditional teaching model, centered on repetition and problem-solving exercises, has proven to be ineffective. In addition to extending the learning time for most students, it often results in poor academic performance and a loss of interest. In response to this issue, we propose the development of a different type of word search game—a puzzle commonly knownas the “15 Puzzle”—in which students must identify key terms. However, the true challenge lies in organizing the syllables to form the correct words. The word search game has emerged as an effective teaching and learning methodology, engaging students as active participants in the construction of knowledge within the classroom. This study seeks to explore the implementation of this educational technology as an active teaching method that encompasses relevant concepts and themes. It takes into account the student's learning process, shaped by the teacher’s knowledge and creativity, applied through the use of educational technologies. Grounded in the works of Antunes (2011), Luckesi, and Passos (1996) on creative learning and models that stimulate the investigation of educational resources, this research was developed and applied in the classroom with undergraduate mathematics students at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA), Belém Campus, in the course "Developmental Psychology of Learning," between November 22 and 27, 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogervan de Sousa Soares, Universidade Federal do Pará

Mestre em Matemática e Estatística pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor de Matemática da da Secretaria de Estado de Educação do Pará. 

Vanessa Camila Souza da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Graduanda em Matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA).

References

ANTUNES, C. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. Editora vozes limitada, 2011. Disponível em: https://www.livrebooks.com.br/livros/jogos-para-ahttps://www.livrebooks.com.br/livros/jogos-para-a-estimulacao-das-multiplasintelig

encias-celso-antunes-7p8sbgaaqbaj/baixar-ebook. Acessado em: 16 abr. 2020.

ALTENFELDER, A. H. Desafios e tendências em formação continuada. São Paulo, v. 13, n. 10, 2005. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141569542005000100004&lng=pt&nrm=iso>. acessado em: 15 jul. 2020.

ARAÚJO, C. M.; ARAÚJO, E. M.; SILVA, R. D. Para pensar sobre a formação continuada de professores é imprescindível uma teoria crítica de formação humana. Cadernos Cedes, v. 35, n. 95, p. 57-73, 2015.

ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Organização do documento: Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

BANDEIRA, G.; FERNANDES, H.; SOUSA, L. Diversidade e currículo: desafios ao Projeto Político-Pedagógico da Escola Cônego Manoel Jácome. Campina Grande, Realize Editora, 2012.

BEHRENS, M. A. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. R. bras. Est. Pedag., Brasília, v. 80, n. 196, p. 383-403, set./dez. 1999. Disponível em: http://www.intaead.com.br/webinterativo/didatica/arq/09.A%20pr%E1tica%20pedag% F3gica.pdf. Acessado em: 20 abr. 2020.

BELLO, J. L. P. Didática, professor! Didática! Pedagogia em foco. Vitoria, 1993. Disponível em: http://www.pedagogiaemfoco.pro.br/ los02.htm. Acessado em: 15 abr. 2020.

CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Rev. Bras. Educ. [online]. 2008, vol.13, n.37, pp.45-56. ISSN 1413-2478.

CHIMENTÃO, L. K. O significado da formação continuada docente. In: Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar. 2009. p. 1-6.

GOMES, N. L. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Organização do documento: Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

LIMA, J. Criatividade como ferramenta de ensino. Livro EI! Ensino Inovativo, v. 2, 2015. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/ei/article/viewFile/57901/56352. Acessado em: 15 abr. 2020.

LUCINDO JÚNIOR, E.; CAMARA, G. R. Didática: conceitos, métodos de ensino-aprendizagem e relação professor/aluno. Anais do 1°. Congresso Multidisciplinar de Produção Científica da FAFIA. 2014. Disponível em: <http://fafia.srvroot.com/site01/congresso/download/anais/7.pdf>. Acessado em: 20 abr. 2020.

LUCKESI, C. C.; PASSOS, E. S. Introdução à filosofia: aprendendo a pensar. São Paulo: Cortez, 1996.

RODRIGUES, A. C. R. A Didática como fator de qualidade no processo de ensino-aprendizagem. Anais Fiped V, v. 1, n. 2, 2013. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/ped/trabalhos/TrabalhoComunicacaooralidinscrito15276e4e9ed0364cf72866c1c7293edfca21.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

TONIAZZO, N. A. Didática: a teoria e a prática na educação. Disponível em: http://www.famper.com.br/download/pdf/neoremi06.pdf. Acesso em: Acesso em: 20 abr. 2020.

VERDUM, P. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Revista Educação por Escrito– PUCRS, v.4, n.1, jul. 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/ porescrito/article/viewFile/14376/9703. Acesso em: 20 abr. 2020.

Published

2025-11-18

How to Cite

SOARES, Rogervan de Sousa; SILVA, Vanessa Camila Souza da. Teaching Strategy through the Word Search Game. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. e0101, 2025. DOI: 10.5965/2357724X12232024e010101. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/22577. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático "Práticas Inovadoras e Inclusivas no Ensino de Matemática"