Alive Archive: strategies for costume analysis from the memory of the sceneat Teatro Universitário

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030520230202

Keywords:

costume, history, memory, theatre

Abstract

The present paper proposes a reflection on the costume collection belonging to the University Theatre (TU) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and on its intrinsic performativity by seeking to extract from the set that these collections create —both of photographs and costumes —strategies for the analysis of clothing categories. This piece of research approaches the complexity of cataloguing costume collections and thereby opens up some of the different potential memories associated to and enabled by these collections. In order to understand the referred material, we have sought to apply the concept of memory, according to its development by Paul Ricoeur in his book Memory, History, Forgetting, as well as Pierre Nora’s idea of memory(as explained in Entre Memória e História: A problemática dos lugares).In this way, we aim to discuss the notion of classification as well as the relation between History and Memory itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Araújo Pedron, Federal University of Minas Gerais

Doutora em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG (2006). Professora no Curso Técnico em Teatro do Teatro Universitário da UFMG. Tem experiência na área de Artes Cênicas, com ênfase em História e Teoria Teatral, atuando como pesquisadora, principalmente nos seguintes temas: crítica teatral, processos criativos em performance, intervenção urbana e teatro contemporâneo.

Tereza Bruzzi de Carvalho, Federal University of Minas Gerais

Arquiteta, Cenógrafa, Figurinista e Professora no Curso Técnico em Teatro do Teatro Universitário da Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG, tendo trabalhado com diversos grupos nacionais há mais de 20 anos. É Master of Research in Humanities and Cultural Studies no Birkbeck College/University of London (2008) e Doutoranda em Artes da Cena na Escola de Belas Artes da UFMG.

References

ABREU, José Guilherme. A arte pública e lugares de memória. Revista de Faculdade de Letras. Ciências e Técnicas do Patrimônio. Porto, 2005. I Série vol. IV, p. 215-234.

BARBIERI, Donatella. Costume in performance: materiality, culture and the body. London: Bloomsburry Publishing Plc, 2019.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora da UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007

BARBA. Eugênio; SAVARESE, Nicolas. A arte secreta do ator. São Paulo; Campinas: Editora Hucitec Editora da UNICAMP, 1995.

BRUZZI, Tereza. Appropriation in architecture: towards a curatorship in architecture. Dissertação de Mestrado: London Consortium in Humanities and Cultural Studies, Birkbeck College, University of London, 2009.

CASCUDO, Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Tecnoprint, 1972.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução Khoury, Yara Aun. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, [s. l.], v. 10, 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 10 jul. 2023.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2005.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.

SAFRA, Gilberto. A face estética do self. Teoria e Clínica. São Paulo: Ideas Letras, 2016.

STALLYBRAS, Peter. O casaco de Marx: roupas, memória e dor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

Published

2023-06-30

How to Cite

PEDRON, Denise Araújo; CARVALHO, Tereza Bruzzi de. Alive Archive: strategies for costume analysis from the memory of the sceneat Teatro Universitário. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5965/27644669030520230202. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/23522. Acesso em: 16 may. 2024.