On the banks of the Watu River: a process of imaginary creation between the photographer and the pernalta
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0103Keywords:
creative process in art , performance, photography, oral tradition, Watu riverAbstract
From the field of interarts, this article reveals the poetic and artistic creation process of the photo-performance Watu conta contos. Through the philosophy of the imaginary (Bachelard, 2018; Durand, 1993; Ferreira-Santos; Almeida, 2020), the poetics of space (Bachelard, 2003; Certeau, 2025), and indigenous worldviews on orality/writing (Kopenawa, 2010; Krenak, 2020a, 2020b; Jecupé, 2023), the investigation aimed to promote new images and dialogues for the landscape of the Watu River, located in the municipality of Colatina-ES. To this end, the writing undertaken presents the work's setting, the creative process of the photo-performance, and the captured images.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: Ensaio sobre a imaginação da matéria. 3º. ed. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2018.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2003.
BONOMO, Mariana; SOUZA, Lídio; BRASIL, Julia; LIVRAMENTO, André; CANAL, Fabiana. Gadjés em Tendas Calons: um Estudo Exploratório com Grupos Ciganos Semi-nômades em Território Capixaba. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 4, ed. 2, p. 160-171, 2010. Disponível em: https://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/revistalapip/volume4_n2/bonomo_et_al.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.
BORTOLETO, Marco Antonio. A perna de pau circense: o mundo sob outra perspectiva. Motriz: Revista de Educação Física, Rio Claro, v. 9, ed. 3, p. 125-133, 2003. Disponível em:
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1007. Acesso em: 10 out. 2024.
BORTOLETO, Marco Antonio. Introdução à pedagogia das atividades circenses. 1. ed. São Paulo: Editora Fontoura, 2008.
CARAM, Marcel. Os homens da Perna de Pau e seus Peixes. 2021. Arte Digital. Disponível em: https://www.flickr.com/photos/marcarambr/6039037730. Acesso em: 10 out. 2024.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 23ª ed. Petrópolis: Vozes, 2025.
DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Trad. Carlos Aboim de Brito. 6ª ed. Lisboa: Edições 70, 1993.
FERREIRA-SANTOS, Marcos; ALMEIDA, Rogerio de. Aproximações ao imaginário: bússola da investigação poética. 2ª. ed. São Paulo: FEUSP, 2020.
FIOROTT, Thiago Henrique; ZANETI, Izabel Cristina Bruno Bacellar. Tragédia do Povo Krenak pela Morte do Rio Doce / Uatu, no Desastre da Samarco / Vale/ BHP, Brasil. Fronteira: Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 127–146, 2017. Disponível em: https://revistas2.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2444. Acesso em: 10 out. 2024.
FONSECA, Michelle; COSTA, Fernanda. Vem andar e voar: Processos e narrativas de uma oficina de perna de pau. Revista Cidade Nuvens, Crato, v. 1, ed. 3, p. 93-104, 2022. Disponível em: http://revistas.urca.br/index.php/rcn/article/view/377. Acesso em: 10 out. 2024.
JECUPÉ, Kaká Werá. Tupã Tenondé: A criação do universo, da terra e do homem segundo a tradição oral Guarani. 2. ed. São Paulo: Peirópolis, 2023.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 5. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020a.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
LATOUR, Bruno. Crise. In: LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 2005.
LUZ, Juliana. Educar - brincar - cuidar: uma proposta problematizadora de ensino no brinquedo/brinquedo terapêutico para o curso de graduação em enfermagem. 2015. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/157391. Acesso em: 10 out. 2024.
MACHADO, Regina. A arte da palavra e da escuta. 1. ed. São Paulo: Editora Reviravolta, 2015.
MARTINS, José de Souza. Sociologia da Fotografia e da Imagem. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
MEIRA, Marly Ribeiro. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.
MOORE, Jason W. (org.). Antropoceno ou capitaloceno? natureza, história e a crise do capitalismo. São Paulo: Elefante, 2022.
PETIT, Michèle. Somos animais poéticos: A arte, os livros, a beleza em tempos de crise. 1. ed. São Paulo: Editora 34 Ltda., 2024.
PINTO, Ana Kátia. Entre andanças, transformações e fronteiras: (re) significações da escola por ciganos do espírito santo. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Espírito Santo, Vitória, 2017. Disponível em: https://sappg.ufes.br/tese_drupal/tese_11735_Tese_versao_final.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do Sensível: estética e política. 2º. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. 3. ed. São Paulo: Ubu Editora, 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

