Assisting literacy with learning objects
DOI:
https://doi.org/10.5965/2764747102032013055Keywords:
learning objects, literacy, educational gamesAbstract
This paper is a report on the problems of literacy and the possibilities of use of informatics as a way to alleviate these problems. Based on these fundamentals, we developed the learning objects to assist in the acquisition of literacy. One of the objects uses the technique of recognition and sorting of letters. The other object applies to word formation with the ordering of syllables. Both objects are presented in this article. The end of the paper describes the experiences in applying these classes of objects in the second year of elementary school, in two separate semesters.
Downloads
References
BASTOS, Elisabeth Soares; SILVA, Carmen Granja; SEIDEL, Suzana; FIORENTINI, Leda Maria Rangearo. Introdução à Educação Digital. Caderno de estudo e prática. Ministério da Educação, Secretaria de Educação à Distância. Brasília, 2008.
BITTENCOURT, Glaucimar Rodrigues; FERREIRA, Mariana Denise Moura. A importância do lúdico na alfabetização. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Ciências Humanas e Educação, Universidade da Amazônia, Belém, 2002.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização & Lingüística. São Paulo: Scipione, 2003.
FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: 5 ed. Cortez, 1996.
GARCIA, Fabiane Maia. Tecnologia e educação: relações históricas, locais e mundializadas. In: RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 3, n. 1, 2005.
GRÜBEL, Joceline Mausolff; BEZ, Marta Rosecler. Jogos Educativos. Instituto de Ciências Exatas e Tecnológicas- Centro Universitário Feevale, Rio Grande do Sul, 2006.
IEEEP1484.12, IEEE Learning Technology Standards Committee (LTSC), 2000. Disponível em: http://www.ieeeltsc.org:8080/Plone. Acessado em 18/09/2012.
KONRATH, Mary Lúcia Pedroso; CARNEIRO, Mara Lucia Fernandes; TAROUCO, Liane Margarida R. Estratégias pedagógicas, planejamento e construção de Objetos de Aprendizagem para uso pedagógico. In: RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009.
MATHIAS, Carmen Vieira; VASCONCELOS, Janilse Fernandes Nunes; FAGAN, Solange Binotto. Objetos de Aprendizagem na Educação Infantil. In: RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009.
PEDRÓ, Francesc; A necessidade de uma abordagem Sistêmica. Inspirados pela Tecnologia, norteados pela pedagogia. Uma abordagem Sistêmica das inovações educacionais de base tecnológica. Organização para Cooperação e o Desenvolvimento Econômicos - OCDE. Centro de Pesquisas Educacionais e Inovação. Santa Catarina, 2010.
PEREIRA, Lisandra Locatelli; CORDENONSI, André Zanki. Softwares Educativos: Uma Proposta de Recurso Pedagógico para o Trabalho de Reforço das Habilidades de Leitura e Escrita com Alunos dos Anos Iniciais. In: RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 3, 2009.
SANTA CATARINA, Secretaria do Estado da Educação, Ciência e Tecnologia. Proposta Curricular de Santa Catarina: estudos temáticos. Florianópolis: IOESC, 2005.
SAVI, Rafael; ULBRICHT, Vânia Ribas. Jogos Digitais Educacionais: Benefícios e Desafios. UFSC, Programa de pós-graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, 2008.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. São Paulo: Ed. 3 Belo Horizonte, Autêntica, 2009.
TEBEROSKY, Ana; COLOMER, Teresa. Aprender a ler e escrever: uma proposta construtivista. Ed.Artmed, Porto Alegre, 2003.
VYGOTSKY, Semiónovich Live. Obras escogidas. Edicion em lengua castelhana dirigida por Amélia Alvarez y Pablo Del Rio. Traduccion. José Maria Bravo. Editorial Pedagógica, Moscú, Madrid, España: Gráficas Rógar, Fuenlabrada, 1982.
WEISZ, Telma. Como se aprende a ler e escrever ou prontidão, um problema mal colocado. Ciclo Básico, Cenp, São Paulo, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cristiane dos Santos, Adilson Vahldick, Eliana Jaeger
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.