Professional occupation and income of graduates of a Graduate Program in Accounting
DOI:
https://doi.org/10.5965/2764747104082015001Keywords:
master's degree, human capital theory, accountingAbstract
In recent years increased, in Brazil, the number of institutions accredited to offer courses stricto sensu, and such courses as they raise the level of knowledge and specialization of people tend to improve their employability and raise incomes. Thus, this study aims to identify and analyze the profile of professional occupation and income of graduates of the Graduate Program in Accounting from the Federal University of Santa Catarina. To meet the proposed objective, was elaborate a questionnaire, sent to all graduates of the program, getting 51 responses, representing 64.6% of total graduates from the program (Masters in Accounting). The results show that there was migration of activities performed by graduates, already that before joining the course the majority (82%) possessed the main professional activity linked to the market and upon completion of the master's most (54%) began to exert activity connected the academy. It was observed that 27% of masters initiated the course for a doctorate and that 74% who did not initiate, intend to do so. Proceeds perceived by graduates were also leveraged upon completion of the master, corroborating the results of previous research.
Downloads
References
BECKER, G. S. Investment in human capital: a theoretical analysis. The Journal of Political Economy, Chicago, v. 70, n. 5, p. 9-49, oct. 1962.
BLAUG, M. Introdução à economia da educação. Tradução de Leonel Vallandro e Volnei Alves Corrêa. Porto Alegre: Globo, 1975.
BLAUG, M. The empirical status of human capital theory: a slighthy jaundiced survey. Journal of Economic Literature, Nashville, v. 14, n. 3, p. 827-855, sep. 1976.
CARVALHO, A. M. A. Onde estão e o que fazem nossos mestres e doutores? Uma reflexão sobre critérios de avaliação da pós-graduação. Brasília, 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-98931999000200008&script=sci_arttext#top4>. Acesso em: 08/06/2013.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) – 2005-2010. Brasília, 2004. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/PNPG_2005_2010.pdf>. Acesso em: 17/05/2013.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Relatório de Gestão do Exercício de 2013. Brasília, 2014. Disponível em: <https://www.capes.gov.br/images/stories/download/Contas_Publicas/Relatorio-de-Gestao-2013.pdf>. Acesso em: 03/04/2016.
CUNHA, J. V. A. Doutores em Ciências Contábeis da FEA/USP: Análise sob a óptica da Teoria do Capital Humano. Tese de Doutorado, São Paulo, 2007.
CUNHA, J. V. A.; CORNACHIONE JUNIOR, E. B.; MARTIN, G. de A. Doutores em Ciências Contábeis: Análise sob a Óptica da Teoria do Capital Humano. RAC, Curitiba, v. 14, n. 3, art. 8, pp. 532-557, Mai./Jun., 2010.
DALLABONA, L. F.; OLIVEIRA, A. F. de; RAUSCH, R. B. Avanços Pessoais e Profissionais Adquiridos por meio da Titulação de Mestre em Ciências Contábeis. Contabilidade Vista & Revista, v. 24, n. 2, p. 39-62, 2014.
FERREIRA, P. L. L. Impactos do capital humano no crescimento econômico do Brasil, entre 1977 e 2005. 2008. 93f. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LIMA, R. Mercado de trabalho: o capital humano e a teoria da segmentação. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 217-272, abr. 1980.
MACHADO, M. R. O resultado econômico-financeiro proporcionado aos profissionais mediante conclusão de Cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Contabilidade, 1988-2001. Dissertação de Mestrado, Paraíba, 2003.
MARTINS, O. S. Mestres em Ciências Contábeis pelo Programa Multiinstitucional da UNB/UFPB/UFPE/UFRN: Uma análise a partir de suas percepções e avaliações. Dissertação de Mestrado, Paraíba, 2009.
MENEZES-FILHO, N. A. A Evolução da educação no Brasil e seu impacto no mercado de trabalho. FEA/USP (mimeo), São Paulo, 2002.
MORAES, R. O. Mestres em Ciências Contábeis sob a óptica da Teoria do Capital Humano. Tese de Doutorado, São Paulo, 2009.
NERI, M. O retorno da educação no mercado de trabalho. Rio de Janeiro: Centro de Políticas Sociais do IBRE/FGV e da EPGE/FGV, 2005.
NERI, M. O retorno da universidade. Disponível em: <http://www.cps.fgv.br/cps/artigos/Conjuntura/2005/hc353.pdf>. Acesso em: 08/06/2013.
OLIVEIRA, N. dos S. A Atuação Profissional e a Situação Socioeconômica dos Mestres Formados pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis Mestrado em Contabilidade da UFBA. Revista de Administração e Contabilidade da FAT, v. 6, n. 2, p. 36- 49, 2014.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CONTABILIDADE. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: <http://www.ppgc.ufsc.br/>. Acesso em: 20/04/2013.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1985.
SCHULTZ, T. W. Investment in human capital. The American Economic Review, Cambridge, v. 51, n. 1, p. 1-17, mar. 1961.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação: 1.ed. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Fabiana Frigo Souza, Rogério João Lunkes, Valdirene Gasparetto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.

















