He expectations of accounting students’ occupation areas: case study in a University Center of Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316419008112019048Keywords:
Expectations, Areas of Expertise, Accounting, University GraduateAbstract
The Accounting Sciences Graduation Course in Brazil has been gaining more space for several factors. In that way line up the expectations of students with the needs of job market is fundamental for the success of these institutions. This study intends to investigate the Accounting students’ expectations of a university in the north coast of Rio Grande do Sul about the job market, evaluating your pretensions of occupation area after graduation. It was realized a quantitative and descriptive study, using a qu
estionnaire applied to the Accounting students, with questions about the personal features and areas which desired to act in the beginning of the graduation and nowadays. The obtained answers were put in the statistical program SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) to use the tool Crosstab Table, and then analyze if the personal features affect in the choice of occupation area. It was concluded as results that the gender, age or semester don’t affect in the occupation area, and the public accounting and general accounting were the most chosen areas between the interviewed, besides that in the beginning of the graduation the students don’t know about the occupations areas of Accounting.
Downloads
References
ANTONELI, R. A.; COLAUTO, R. D.; CUNHA, Jaqueline V. A. Expectativa e satisfação dosalunos de ciências contábeis com relação às competências docentes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 10, núm. 1, 2012, pp. 74-91. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/551/55123361006.pdf>. Acesso em: 17 nov. 2019.
BARDAGI, M. et al. Escolha Profissional e Inserção no Mercado de Trabalho: Percepções de Estudantes Formandos. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), Campinas, v. 10, n. 1, p. 69-82, jan./jun. 2006. Disponível em: <http://www.redalyc.org/html/2823/282321818007/>. Acesso em: 7 out. 2018.
BRASIL. Conselho Federal de Contabilidade. Resolução CFC nº 560/83. Dispõe sobre as prerrogativas profissionais de que trata o artigo 25 do Decreto-lei nº 9.295, de 27 de maio de 1946. Disponível em: . Acesso em: 10 out. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Superior nº 10/2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf >. Acesso em: 10 out. 2018.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 28 out. 2018.
CERQUEIRA, T. C. S. ESTILOS DE APRENDIZAGEM EM UNIVERSITÁRIOS. 2000. 179f. Tese (Doutorado em Educação) -Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, 2000.
COSENZA, J. P.; GOMES, R. C.; DEVILLART, D. G. C. Habilidades e Competências Inerentes ao Profissional da Contabilidade no Atual Mercado de Trabalho Brasileiro. Revista Brasileira de Contabilidade. Fortaleza, n. 214, p. 33, jul/ago 2015. Disponível em: <https://cfc.org.br/wp-content/uploads/2016/03/RBC214_art2_abre_web.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2018.
DIAS, E. C. M.; THEÓPHILO, C. R.; LOPES, M. A. S. EVASÃO NO ENSINO SUPERIOR: estudo dos fatores causadores da evasão no curso de ciências contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES-MG.In: 7º Congresso USP de Iniciação Científica em Contabilidade. Anais... São Paulo: USP, 2010, P.1-16. Disponível em:<https://congressousp.fipecafi.org/anais/artigos102010/419.pdf>. Acesso em: 21 out. 2018.
GIL, A. C.. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GONDIM, S. M. G. Perfil profissional e mercado de trabalho: relação com formação acadêmica pela perspectiva de estudantes universitários. Estud. Psicol. (Natal), Natal, v. 7, n. 2, p. 299-309, jul. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2002000200011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em:7 out. 2018.
KRAEMER, M. E. P. Reflexões sobre o ensino da Contabilidade. Revista Brasileira de Contabilidade, [S.l.], n. 153, p. 64-79, out. 2011. ISSN 2526-8414. Disponível em: <http://www.rbcdigital.org.br/index.php/rbc/article/view/543>. Acesso em: 13 out. 2018.
LOPES, B. D. FUTURO PROFISSIONAL NA PERSPECTIVA DOS ALUNOS DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. 2017. 34 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Contábeis, Ciências Contábeis e Autoriais da Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/174552/001058006.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 17 out. 2018.
MACHADO, V. S. A.; NOVA, S. P. C. C. Análise comparativa entreos conhecimentos desenvolvidos no curso de graduação em contabilidade e o perfil do contador exigido pelo mercado de trabalho: uma pesquisa de campo sobre educação contábil. REPeC -Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, v. 2, n. 1, art. 1, p. 1-23, jan/abr. 2008. Disponível em: <http://www.redalyc.org/html/4416/441642763002/>. Acesso em: 7 out. 2018.
MARION, J. C. Contabilidade Empresarial.12. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
MASCARENHAS, S. A. Metodologia Científica. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.
MORAES, S. C.; MENGDEN, P. R. A. V. A Evolução do Processo de Aplicação das Normas Internacionais de Contabilidade em um Grupo Empresarial Internacionalizado. Revista Eletrônica de Ciências Contábeis FACCAT. Taquara/RS, n. 7, 2015. Disponível em: <https://seer.faccat.br/index.php/contabeis/article/view/300/271>. Acesso em: 17 nov. 2018.
OLIVEIRA, M. Q.; PIZANNI, M. A.; FARIA, J. A. A interdisciplinaridade na formação do contador e sua contribuição para o desenvolvimento de competências no âmbito organizacional. Revista de Estudos Contábeis. Londrina, v. 6, n. 11, p. 23-45, jul./dez. 2015. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/rec/article/view/20736/20635>. Acesso em: 17 nov. 2018.
PEROVANO, D. G. Manual de metodologia da pesquisa científica. Curitiba: InterSaberes, 2016.
REIS, A. O. et al. Perfil do Profissional Contábil: Habilidades, Competências e Imagem Simbólica. Revista Contemporânea de Contabilidade, Florianópolis, v. 12, n. 25, p. 95-116, maio 2015. ISSN 2175-8069. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/contabilidade/article/view/2175-8069.2015v12n25p95/29366>. Acesso em: 13 out. 2018.
ROSÁRIO, B. B.; CIELO, R. D.; FERREIRA, M. M. Construção da Profissionalização de alunos de Ciências Contábeis. In: IX EPCT ENCONTRO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 2014, Campo Mourão. Anais... Campo Mourão: UNESPAR, 2014. Disponível em: < http://www.fecilcam.br/nupem/anais_ix_epct/PDF/TRABALHOS-COMPLETO/Anais-CSA/17.pdf >. Acesso em: 10 out. 2018.
SANTOS, D. F. et al. Perfil do profissional contábil: estudo comparativo entre as exigências do mercado de trabalho e a formação oferecida pelas instituições de ensino superior de Curitiba. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 8, n. 16, p. 137. 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/contabilidade/article/view/2175-8069.2011v8n16p137/20048>. Acesso em: 07 out. 2018.
SANTOS, D. G. Formação acadêmica em ciências contábeis e sua relação com o mercado de trabalho: a percepção dos alunos de ciências contábeis da UFPB. REI – Repositório Eletrônico Institucional, João Pessoa. 2014. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/2066/1/DGS12092017.pdf>. Acesso em: 08 out. 2018.SANTOS, M. R.O Contador como Consultor Financeiro no Mercado de Capitais.Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Edição 9. Ano 02, Vol. 01. pp 71-82, dezembro de 2017. ISSN:2448-0959. Disponível em: <https://www.nucleodoconhecimento.com.br/contabilidade/contador-consultor-financeiro>. Acesso em: 17 nov. 2018.
SCARPIN, M. A.; ALMEIDA, W. C. Graduandos de Ciências Contábeis e sua carreira profissional. Revista de Estudos Contábeis, Londrina, v. 1, n. 1, p. 24-37, jul./dez., 2010.
SILVA, M. S.; ASSIS, F. A. A História da Contabilidade no Brasil. Periódico Científico Negócios em Projeção,Brasília, v. 6, n. 2, 2015. Disponível em: <http://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao1/article/view/579/543>. Acesso em: 15 nov. 2018.
SILVA, R. M. P. PERCEPÇÃO DE FORMANDOS EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS SOBRE SUA PREPARAÇÃO PARA INGRESSO NO MERCADO DE TRABALHO: UM ESTUDO NO ÂMBITO DOS CURSOS DO DISTRITO FEDERAL.2008. 93 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciências Contábeis, Programa Multiinstitucional e Inter-regional de Pós-graduação, Universidade de Brasília, Brasília, 2008. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/3079/1/2008_RosaneMariaPioSilva.pdf>. Acesso em: 17 out. 2018.
SOUZA, D. M.; TAVARES, J. M. P. Perspectivas profissionais dos acadêmicos do curso de ciências contábeis e as expectativas de demanda do mercado.ROCA –Repositório de Outras Coleções Abertas. Pato Branco. 2013. Disponível em: <http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/3345/1/PB_COCTB_2013_2_08.pdf>. Acesso em: 07 out. 2018.TONETTI, K. F. A Perspectiva dos Ingressantes e Concluintes do Curso de Ciências Contábeis da UNESC em Relação ao seu Futuro Profissional. 2017. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso – UNESC, Criciúma, 2017. Disponível em: <http://repositorio.unesc.net/bitstream/1/5825/1/Karuline%20Fernandes%20Tonetti.pdf>. Acesso em: 21 out. 2018.
VIEIRA, N. W.; SOUZA, R. B. L. Formação Acadêmica Versus Exigências do Mercado de Trabalho: percepções dos formandos do curso de Ciências Contábeis da UFRGS. 2016. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016. Disponível em: < https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/148455/001001015.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 21 out. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 REAVI - Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaí
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.