Behavior of piglets in the nursery phase subjected to environmental enrichment

Authors

  • Tiago Vieira de Andrade Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil.
  • Larissa Siqueira Andrade Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.
  • Leonardo Atta Farias Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.
  • Paulo Henrique Amaral Araújo de Sousa Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, PR, Brasil. http://orcid.org/0000-0001-7194-9852
  • Laylson da Silva Borges Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI, Brasil.
  • Raimundo Nonato Vieira Santos Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.
  • Barbara Silveira Leandro de Lima Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.
  • Cicero Pereira Barros Junior Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, PR, Brasil.
  • Sandro Tavares Carvalhinho Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5965/223811711832019346

Keywords:

animal welfare, exploratory behavior, pig farming

Abstract

Environmental enrichment consists of the enhancement of facilities by means of the necessary environmental stimuli to achieve animal welfare in psychical, physiological, and to improve quality of life conditions. In recent years welfare has been turning into one of the biggest challenges for modern production systems. There is a great pressure from civil society and international market claiming for production systems to respect animal welfare. This increases the need for studies that generate knowledge on how to raise pigs in order to ensure the profitability of the system and the maintenance of the quality of life for these animals. Therefore, the aim of this study was to evaluate the behavior of piglets in nursery phase subjected to environmental enrichment. A total of 12 pigs in the nursery phase were distributed into two treatments (with and without environmental enrichment). The following behaviors were evaluated: standing, laying, exploring, smelling, drinking, eating, idling, digging, defecating, urinating, sitting, walking, vocalizing, biting, playing, and fighting. Piglet behavior was recorded every 10 minutes during six days. Significant differences (p<0.05) between treatments were found for playing, eating and biting. No significant differences (p>0.05) were found for fighting behavior regarding the treatments, days and animals. Animal behavior was affected by the presence of environmental enrichment, which decreased some undesirable behaviors in production systems.

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Author Biographies

Tiago Vieira de Andrade, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil.

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Zootecnia da Universidade Federal de Goiás - UFG.

Larissa Siqueira Andrade, Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.

Graduada em Zootecnia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI.

Leonardo Atta Farias, Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.

Professor do Programa de Pós-graduação em Zootecnia da Universidade Federal do Piauí - UFPI.

Paulo Henrique Amaral Araújo de Sousa, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, PR, Brasil.

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Zootecnia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Laylson da Silva Borges, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI, Brasil.

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Ciência Animal da Universidade Federal do Piauí - UFPI.

Raimundo Nonato Vieira Santos, Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Solos e Nutrição de Plantas da Universidade Federal do Piauí - UFPI.

Barbara Silveira Leandro de Lima, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Zootecnia da Universidade Federal do Ceará - UFC.

Cicero Pereira Barros Junior, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, PR, Brasil.

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Zootecnia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Sandro Tavares Carvalhinho, Universidade Federal do Piauí, Bom Jesus, PI, Brasil.

Graduando em Medicina Veterinária pela Universidade Federal do Piauí - UFPI.

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Published

2019-07-30

How to Cite

ANDRADE, Tiago Vieira de; ANDRADE, Larissa Siqueira; FARIAS, Leonardo Atta; SOUSA, Paulo Henrique Amaral Araújo de; BORGES, Laylson da Silva; SANTOS, Raimundo Nonato Vieira; LIMA, Barbara Silveira Leandro de; BARROS JUNIOR, Cicero Pereira; CARVALHINHO, Sandro Tavares. Behavior of piglets in the nursery phase subjected to environmental enrichment. Revista de Ciências Agroveterinárias, Lages, v. 18, n. 3, p. 346–351, 2019. DOI: 10.5965/223811711832019346. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/agroveterinaria/article/view/8688. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Research Article - Science of Animals and Derived Products

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